۳۱ فروردین ۱۳۹۸
فروردین ۳۱, ۱۳۹۸

ضرر نوشابه معمولی و رژیمی برای مغز

فروردین ۳۱, ۱۳۹۸ ۰ دیدگاه

ضرر نوشابه معمولی و رژیمی برای مغز

زمانی که بعد از ظهر احساس خستگی یا تنبلی می کنید، ممکن است وسوسه شوید که یک نوشابه سرد بنوشید . برخی از ترکیبات نوشابه با عبور از خون وارد مغز می شوند و بر فعالیت های مغزی تاثیر می گذارند.کافئین ، شکر و شیرین کننده های مصنوعی به روش های مختلف بر مغز تاثیر می گذارند.

مضرات نوشابه

مضرات نوشابه را می دانید و بازهم دست از مصرف این نوشیدنی پرطرفدار پرخطر برنمی دارید؟ این بخش از سلامت نمناک را بخوانید تا شاید هرگز دیگر به سراغ نوشابه و آبمیوه های صنعتی نروید.
کافئین

یک اثر معمول نوشابه افزایش هوشیاری ذهنی است، ماده شیمیایی به نام کافئین فعالیت انتقال دهنده عصبی،آدنوزین را مسدود می کند. در شرایط عادی، آدنوزین خستگی را افزایش داده و برانگیختگی فیزیولوژیکی را کاهش می دهد. کافئین این فعالیت را مهار می کند و باعث افزایش هوشیاری ذهنی و کاهش جریان خون می شود.

کافئین نیز ترشح دوپامین را افزایش می دهد، که دوپامین یک ماده شیمیایی موجودر در مغز است که احساس لذت را افزایش می دهد. نوشیدن نوشابه می تواند خواب را مختل کند و باعث ایجاد واکنش های فیزیولوژیکی متعدد، از جمله افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا و کاهش جریان خون به سیستم گوارشی شود. در دراز مدت، نوشیدن نوشابه می تواند باعث تغییراتی در مغز شود که شما را به کافئین معتاد می کند.
شکر

نوشابه حاوی سطوح بالایی از شکر است که به روش های مختلف بر مغز تاثیر می گذارد. رژیم غذایی با شکر بالا سطح فاکتور مشتق شده از مغز و یا BDNFرا کاهش می دهد. مطالعات در حیوانات نشان داده اند که سطح پایین باعث عملکرد ضعیف در وظایف حافظه و می شود.

این نشان می دهد که رژیم غذایی با نوشابه های قندی می تواند به طور منفی بر توانایی های ادراکی تاثیر منفی بگذارد، اگر چه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

شیرین کننده های مصنوعی

قند را کاهش می دهد. متداولا شیرین کننده های مصنوعی شامل ،اسپارتام و ساخارین ،سوکرالوز هستند. شیرین کننده های مصنوعی نیز بر نحوه تفکر تاثیر می گذارند. این تحقیق نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی توانایی تصمیم گیری را تحت تاثیر قرار می دهند.
نوشیدن مقدار زیادی نوشابه ممکن است بر سلامت مغز تاثیر بگذارد و ریسک بیماری های خاص را تغییر دهد. دکتر اولسون می گوید چندین مطالعه علمی نشان می دهند رژیم غذایی با شکر بالا ممکن است ریسک روان گسیختگی ، افسردگی و اضطراب را افزایش دهد، اگر چه آزمایش ها بالینی در مقیاس بزرگ برای بررسی این ادعاها مورد نیاز است.

اکثر مردم می توانند مقدار کمی نوشابه را بنوشند، اما نه بطور منظم جز رژیم غذایی قرار دهند. در میان مطالعاتی که با این مسئله سروکار داشتند، ارتباط بین مصرف نوشابه ، جنون ، حمله قلبی را نشان می دهد و به عبارت دیگر افرادی که سودا مصرف می کردند سه برابر بیشتر در معرض جنون یا سکته مغزی در مقایسه با کسانی بودند که از نوشیدنی ها اجتناب می کردند.
چرا ممکن است نوشابه رژیمی به خطرات سکته و جنون کمک کند، هرچند برخی تئوری ها وجود دارند، از جمله:

نوشابه رژیمی به گونه ای طراحی شده است که مغز را گول بزند و فکر کند که دوز اضافی گلوکز (سوخت مغز)را جذب می کند، اما در نهایت این حقه به ما بستگی دارد، زیرا مغز سازگار با دریافت گلوکز اضافه شده و به روش های دیگر جبران می کند.

نوشابه های رژیمی همچنین می تواند منجر به عدم تعادل در دل و روده ما شود که نتایج غیرقابل پیش بینی دارد. بنابراین، تئوری ذکر شده در بالا ممکن است در واقع داستان بزرگتری به ما بگوید، که باکتری ها به طور مداوم از دل و روده به مغز حرکت می کنند، که می دانیم با انتقال دهنده های عصبی تعامل دارند.