۲۵ فروردین ۱۳۹۸
فروردین ۲۵, ۱۳۹۸

تمرینات ورزشی برای مقابله با ام اس

فروردین ۲۵, ۱۳۹۸ ۰ دیدگاه

تمرینات ورزشی برای مقابله با ام اس

یک متخصص پزشکی ورزشی گفت: «اغلب مبتلایان به بیماری ام‌اس، به دلیل نداشتن تعادل حین راه‌رفتن، لرزش، ناپایداری در راه‌رفتن، سرگیجه، حرکت‌های ناگهانی اندام‌ها، ناهماهنگی بدن و ضعف، ترس از فعالیت دارند.»

دکتر باقری‌مقدم، در گفت‌وگویی اظهار کرد: «ام‌اس یک نوع بیماری خودایمنی است که منجر به ناتوانی سیستم عصبی می‌شود و اغلب بیماران از خستگی که شایع‌ترین علایم این بیماری است و همچنین عدم تحمل گرما گله می‌کنند.»

وی در ادامه افزود: «این بیماری در زنان بیش از مردان تظاهر پیدا می‌کند و معمولا بروز افسردگی در مبتلایان شایع است. و اغلب بیماران مبتلا به ام‌اس به دلیل نداشتن تعادل حین راه‌رفتن، لرزش، ناپایداری در راه‌رفتن، سرگیجه، حرکت‌های ناگهانی اندام‌ها، ناهماهنگی بدن و ضعف، ترس از فعالیت دارند و از حضور در عرصه‌های اجتماعی دوری می‌کنند. درحالی که ورزش می‌تواند نقش مهمی در رویکرد درمان و بهبود و حفظ ظرفیت عملکرد توانایی بیماران MS داشته باشد.»

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد شرکت در کلاس‌های ورزشی ایروبیک می‌تواند منجر به افزایش سطح آمادگی جسمانی، قلبی-عروقی و کاهش احساس خستگی این بیماران شود.

وی با اشاره به اینکه ضعف عضلانی، یکی از مشکلات مبتلایان به ام‌اس است، گفت: «برای جلوگیری از آن انجام تمرین‌های قدرتی می‌تواند موثر باشد و از آتروفی عضلانی جلوگیری کند و ضعف حرکتی را کاهش دهد. برای این منظور باید این تمرینات در سه ست با تکرارهای ۱۰ تا ۱۵تایی برای دو یا سه روز در هفته انجام شود.»

دکتر باقری‌مقدم در نهایت خاطرنشان کرد: «البته فعالیت‌های ورزشی حتما باید با شدت متوسط آغاز شود و در طول هفته، سه بار تمرین برای ۳۰ دقیقه کافی است. حتی می‌توان در بیمارانی که سریع خسته می‌شوند، این زمان را به دو قسمت ۱۵ دقیقه‌ای یا سه ست ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کرد.»